Lage rugpijn of pijn onder in de rug is onaangenaam en belet ons vaak in ons functioneren. Slecht slapen, moeilijk zitten en stilstaan is vaak pijnlijk.  Ook veranderd ons looppatroon en kunnen we zelfs hoofdpijn krijgen. We kennen de specifieke rugpijn die vaak direct te herleiden is door interne oorzaken, zoals bijvoorbeeld een hernia of een ontsteking. Dit is door de sportmasseur ook niet te behandelen en vraagt om specialistische zorg.

De tweede vorm is de a-specifieke vorm. Hier wordt de stijve en pijnlijke rug meestal veroorzaakt door externe factoren, zoals bijvoorbeeld:

  • Slecht of verkeerd schoeisel
  • Verkeerde trainingstechniek
  • Ongemakkelijk zithouding
  • Oude blessures of aandoeningen
  • Tillen
  • Slechte core-stability
  • Stress, een belangrijke factor

Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Je kunt eigenlijk zeggen dat elke verandering aan het lichaam, ongeacht of dit veroorzaakt wordt door interne of externe factoren, direct een andere lichaamshouding veroorzaakt.

Een nieuwe schoen die niet helemaal goed zit, kan een kettingreactie veroorzaken via de enkel naar de schouder en daar spierklachten veroorzaken die uiteindelijk kunnen leiden tot hoofdpijn.

De pijn verergert meestal na zitten, liggen of stilstaan. De spieren worden dan nog slechter doorbloedt, waardoor er nog meer vervuiling en vochtophoping plaatsvindt en de spier stijver en pijnlijker aanvoelt. Rust houden bij rugpijn is achterhaalt. Het is nu belangrijk, afhankelijk van de aard en ernst van de klacht, bewegingsoefeningen te doen, zoals stretching en spierversterking.

SI -gewricht met Nervus Ischiadicus

                  SI -gewricht

Er wordt bij lage rugpijn vaak gesproken over het SI-gewricht. Het SI-gewricht brengt de krachten van de wervelkolom over naar de benen. Het zijn de twee heupbotten. Tussen deze botten zit het sacrale been  of os sacrum, waarlangs verschillende zenuwen lopen naar de benen, zoals de Nervus Ischiadicus. Deze zenuwen kunnen de pijnlijke uitstraling naar een been veroorzaken. De verbinding tussen het sacrale been en de heupbeenderen noem je het SI-gewricht.

 

Wat kun je doen:

  • Oefeningen voor de rug – Oefeningen.
  • Blijven bewegen en doorgaan met de dagelijkse bezigheden.
  • In bed een kussen onder de benen.
  • Op de zij liggen met opgetrokken benen.
  • Regelmatig sporten
  • Goede stoel op het werk
  • Kijken of u ergens stress door krijgt.
  • Regelmatig leven