Kramp in de spieren, bijna iedereen maakt dit weleens mee. Meestal is het in de benen, kuit, hamstrings. Het kan ook optreden in de rug als gevolg van een verdraaiing van de ruggenwervel. Uiteraard kan het ook voorkomen in andere spieren van het lichaam.

Je ligt rustig in bed en opeens: kramp in je kuit. Je voelt je voet naar beneden trekken. Snel uit bed, gaan staan en voorzichtig je voet omhoog trekken om zo de kuitspier te strekken. Langzaam voel je de spier weer ontspannen. Dit was nu al de derde keer deze week.

Of je nu sport of niet, spierkramp komt voor bij iedereen. Kan het bij een sporter komen door overtraining of overbelasting, bij een niet-sporter kan het juist komen door slechte spierconditie of ongetraindheid.

Oorzaken kunnen zijn:

  • Verkeerde bewegingspatronen: nieuwe schoenen, spanning (stress), nieuwe trainingstechnieken
  • Onvoldoende doorbloeding: knellende bandjes of riempjes, slechte warming-up
  • Spieren die oververmoeid zijn: slecht getraind, afvalstoffen in de spier, teveel trainen
  • Transpiratie: door veel vochtverlies ontstaat ook tekort aan zouten, magnesium en kalium

Bij bepaalde ziekten kan kramp ook voorkomen als symptoom. Dit kan bij trombose in de kuit, voedselvergiftiging, nekkramp.

Kramp is het onwillekeurig samentrekken van spiervezels, waardoor de spier te lang gespannen blijft. Heb je hier geregeld last van of wil je meer weten neem dan gerust contact met ons op. Wij kunnen zeker iets voor jou betekenen!

Spierkramp is goed te verhelpen. Wij kunnen samen met jou kijken waardoor de kramp ontstaat en deze verhelpen. Mocht je een contra-indicatie hebben, zoals bijvoorbeeld trombose, dan kunnen wij jou alleen behandelen in overleg met de huisarts of specialist.

Wij nemen een anamnese af en hieruit zal al veel naar voren kunnen komen waardoor jouw kramp mogelijk ontstaat. Je krijgt een passend advies mee en een goede, stevige massage om van de eerste ongemakken af te komen, zodat je weer rustig kunt slapen of sporten.

 

Corpus Practica, Wamel, massage, maas en waal