Sportmassage?

Preventie, sportblessures en alledaagse klachten.

Wil jij sportprestaties verbeteren? Blessures voorkomen of juist een blessure laten behandelen? Spierpijn? Hoofdpijn? Gewrichtsproblemen? Rug-, nek-, en schouderklachten? Gespannen of stress?

Dit zijn slechts enkele van de vele tientallen redenen waar sportmassage op van toepassing is. De sportmassage is:

  • preventief of voorkomen van problemen aan het bewegingsapparaat;
  • herstellend, genezend, ontspannend;
  • voorbereidend, bijvoorbeeld om te gaan sporten.

Preventie

De basis van sportmassage is preventie. Het belangrijkste is om blessures en klachten te voorkomen. Hoe pak je dit aan? Dit kan door regelmatig een check-up te laten doen bij ons. Zo blijf het lichaam beter fit en vitaal!

Een check-up betekent:

  • uitgebreide anamnese,
  • inspectie van het bewegingsapparaat,
  • functietesten botten, pezen, spieren en gewrichten,
  • massage,
  • advies.

De kern van het probleem

Is jouw klacht wel de kern van het probleem? Soms is de lichamelijke pijn, beperking of blessure een gevolg. Bijvoorbeeld een oude blessure in het been, kan de lichaamshouding veranderen, zonder dat je dit in de gaten hebt.  Het gevolg zou rugpijn of een schouderklacht kunnen zijn. De oorzaak is dus de blessure die een verandering in de houding veroorzaakt en de rugpijn is het gevolg!

Samen met jou gaan we op zoek naar de kern van de klacht!

Herstellen

Ben je herstellend van een blessure of een andere klacht aan het bewegingsapparaat? Wil je weer aan het werk? Je sportprestaties weer naar het oude niveau brengen?

Met sportmassage zorgen we voor goede ondersteunende massages, medical taping, oefeningen en advies. Op deze manier verloopt het herstel vlot en soepel. En kun je snel op het oude niveau sporten of weer aan het werk.

Medical Taping Concept

Om het herstel te bevorderen werken wij met het Medical Taping Concept. Een herstelperiode kan met een 1/3 tot de 1/2 verminderd worden door deze tapetechniek. Een zweepslag kan op deze manier in plaats van 6 weken binnen 3 tot 4 weken verbeterd zijn.

pijnlijke Hamstrings

Hamstringklachten

De voordelen:

  • mobiliteit blijft behouden,
  • anti-allergisch,
  • zelfherstellend vermogen van het lichaam wordt geactiveerd,
  • het is elastisch,
  • het effect is direct merkbaar.

Deze tapetechniek is een hele mooie ondersteunende aanvulling binnen de sportmassage.

Sportprestaties

Een belangrijk onderdeel van de sportmassage is natuurlijk het verbeteren van de sportprestaties. Een goed beeld van jouw lichaam, psychische gesteldheid en sportbelasting zijn hiervoor van groot belang. Door inzicht te krijgen in lichamelijke standafwijkingen en spier- en huidkwaliteiten stellen wij een persoonlijk behandelplan op.

Dit betekent voor jou:

  • een verbeterde doorbloeding;
  • verbetering van de spierspanning (kans op blessures neemt af);
  • schone en soepele spieren door het losmaken van verklevingen;
  • een verbeterde stofwisseling;
  • pijnvrije en stijve spieren;
  • algehele verbetering van het welbevinden.

De intake

Als eerste doen we een intake. Deze bestaat uit een vragenlijst, een anatomische inspectie en functietesten. Hierdoor hopen we achter de aard van de klacht te komen en gaan we naar het behandelplan. Dit is een standaardprocedure bij de sportmassage.

Het behandelplan

Het behandelplan bestaat uit de bevindingen die we gedaan hebben, tijdens inspectie en functietesten. We kijken met jou welke massagebehandeling het beste is. Is het noodzakelijk om te tapen? Zijn er oefeningen nodig?

Het resultaat

Uiteindelijk wil je dat er resultaat optreedt en je situatie verbetert of herstelt. We gaan er samen alles aan doen om dat te bereiken. De grootste inzet komt van jouzelf. Wat ben je bereidt er zelf aan te doen?

Wij hebben een ondersteunende en adviserende rol!

Vragen over de sportmassage

Ja, dat kan. Het lichaam bestaat uit botten, gewrichten, banden, pezen en spieren. Wanneer nu de enkelbanden wat zwakker worden, blijven de botten ook niet meer zo mooi in balans. Het kan zijn dat hierdoor een been net iets korter wordt dan de andere. Hierdoor verandert de stand van de knie, de heup, de ruggenwervels en dus ook de stand van de schouders. En kun je dus schouderklachten krijgen.
Een sportmasseur mag nooit een diagnose geven, hooguit mag hij een werkdiagnose geven. Dit betekent dat hij een vermoeden kan uitspreken, omdat symptomen bijvoorbeeld sterk lijken op een bepaalde klacht of blessure. Alleen een (huis)arts mag een officiële diagnose geven. Bij twijfel zal een sportmasseur een cliënt dan ook altijd eerst verwijzen naar een arts.
Recht op een behandeling en een duidelijk behandelplan.

Recht op inzage van het dossier

Recht op privacy

Recht op inspraak

Begrijpelijke informatie

Verzoek tot wijzigen of aanvullen dossier

12 jaar bewaren van dossier

Bezwaar tegen gebruik voor wetenschappelijk onderzoek

Al dan niet verlenen van toestemming voor behandeling of onderzoek

Verantwoorde zorg

Recht op een klachtenregeling

Er zijn meestal twee soorten oefeningen, die spierversterkende en/of de strekoefeningen. Wanneer een klacht voortkomt uit een disbalans in het lichaam, kan het noodzakelijk zijn om bepaalde spieren of spiergroepen te versterken of juist te rekken. Het skelet komt hierdoor weer meer in balans en neemt de kans op herhaling van de klacht af. Dit werkt alleen wanneer de oefeningen trouw worden gedaan volgens de voorgeschreven aanwijzingen.

Het lichaam is zeer gevoelig voor standafwijkingen, de kleinste afwijking in de knie bijvoorbeeld kan al desastreuze gevolgen hebben voor andere delen van het lichaam of de knie zelf.

Ja hoor, geen probleem. Het enige wat niet kan is op de buik liggen op de massagetafel. Echter de voorzijde van de benen kan gewoon, net zoals een arm of schouder. Verder is het mogelijk om vanuit zijlig of zittend de rug te masseren. En een rustige ontspannende massage wekt zeker geen weeën op.
De meest voorkomende klacht die wandelaars hebben is het zogenaamde ‘spierlogesyndroom’. Wanneer er gelopen wordt en zeker lang en veelvuldig zwellen de spieren op. Bij het onderbeen zit de voorste scheenbeenspier in een beperkte ruimte tussen het scheenbeen, de membrana interossea, het kuitbeen en een dikke spierfascie. Door het zwellen van de spier komt deze dus klem te zitten wat de pijn veroorzaakt. Alleen rust helpt om dit op te lossen.
Alle prijzen zijn inclusief 21% BTW

1ste keer inclusief intake        60 minuten        €48

Armen en schouders               25 minuten         €27

Voorkant benen                       25 minuten         €27

Achterkant benen                    25 minuten         €27

Voor-, en achterzijde benen  50 minuten         €48

Rug-nek                                     45 minuten         €38

Massage                                   60 minuten          €48

Een van de meest voorkomende oorzaken van pijne rug is een slechte core-stability. Dit betekent dat buik, bil en onderrugspieren vaak slecht getraind zijn. Ze zijn dus zwak en niet in staat om, zeker met hardlopen, alle krachten die op de heupen komt te staan op te vangen. Door een slechte core-stability kan ook het bekken voor- of achterover kantelen. Met het kantelen van het bekken, ongeacht of dit nu zijwaarts is of voor- of achterover, er treedt altijd een verandering op in het onderste gedeelte van de ruggenwervel en spieren in de onderrug. Hierdoor ontstaat de rugpijn.

Door goede training van de buikspieren en rugspieren wordt het probleem vaak al verholpen. Blijven klachten aanhouden, dan is het altijd raadzaam om bij de sportmasseur langs te gaan.

Minimaal 6 tot 8 weken voor een goed herstel. De oorzaak ligt vaak in een overbelaste spier of een spier die in slechte conditie is. Dus rust en voorzichtige oefeningen van de kuitspier zijn van essentieel belang. Het grootste probleem is dat men vaak geen geduld heeft en weer zo snel mogelijk wil gaan trainen. De kans op herhaling is dan groot.
Het kan bijvoorbeeld komen door inklemming van de meniscus tussen boven- en onderbeen, hierdoor kan de knie niet meer helemaal gestrekt worden. Dit wordt ook wel het voetbalknietje genoemd. De knie schiet dus op ‘slot’. Er zijn verschillende typen meniscusbeschadigingen, sommige geven mechanische klachten zoals een klik of knoep of een slotgevoel.

Ook losgeraakt kraakbeen kan een slotknie veroorzaken.

De sportmasseur kan hier geen hulp bij bieden, dit is meestal een doorverwijzing naar de huisarts.

Dat is het verbeteren van de doorbloeding in de spieren. Door een betere doorbloeding neemt de stofwisseling in de weefsels toe en ontstaat er:

  • een grotere toevoer van zuurstof en voedingsstoffen
  • grotere afvoer van afvalproducten van de stofwisseling (melkzuur)

Voor de sportmasseur is het belangrijk om te weten waar de spierpijn, kramp, hypertonie of lokale vermoeidheid voorkomt.

Door overbelasting, dit kan zijn door teveel sport of door het teveel maken van dezelfde beweging, denk aan computeren, ontstaat er een slechte circulatie in een weefselgebied. Afvalstoffen hopen zich op, door de slechte doorbloeding. Door de verhoogde zuurgraad ontstaat uiteindelijk een ontstekingsreactie, wat weer extra zwelling oplevert en nog slechtere doorbloeding. Door deze slechte circulatie kunnen zogenaamde myogelosen ontstaan, lokale verhardingen. De myogelosen vinden we vaak op overgangen tussen spieren en pezen.

De sportmasseur kan deze pijnplekken of punten goed opsporen en door massage de circulatie weer opgang brengen.

Het behandelplan bestaat uit een 4-tal onderdelen:

  • anamnese
  • inspectie
  • functie-onderzoek
  • stappenplan

In de anamnese spreken we een aantal dingen, zoals bijvoorbeeld werk of sport. Waaruit bestaat het werk of de sport etc.

In de inspectie wordt aangegeven welke anatomische afwijkingen er zijn en die mogelijk leidden tot een klacht

In het onderzoek testen we functies van gewrichten en spieren om de conditie en eventuele beperkingen te noteren

In het stappenplan bespreken we welke massagevorm, oefeningen en eventuele andere adviezen om te herstellen

Het ontstaan van kramp kan verschillende oorzaken hebben:

  1. oververmoeidheid in de spier, door ongetraindheid, afvalstoffen of te snel beginnen na ziekte of blessure
  2. onvoldoende doorbloeding, door afkoeling-koude, onvoldoende warming-up, afknelling door strak schoeisel, veters, te strakke bandages, etc
  3. slechte bewegingspatronen, zoals nieuwe technieken, onvoldoende afwisseling van spanning en ontspanning in het bewegingspatroon, statische overbelasting, door stress
  4. transpiratie, waardoor teveel zouten zoals natriumchloride, kalium en magnesium verloren gaan
Je kunt dit herkennen aan een aantal symptomen die kunnen optreden:

  • spierpijn en stijfheid
  • hogere rustpols
  • minder eetlust
  • slecht slapen
  • gewichtsverlies
  • onrustgevoelens, prikkelbaarheid
  • weerstandverlies (immuunsysteem)
  • vermoeidheid, teruglopen prestaties
In de bil bevindt zich een spier die de musculus piriformis wordt genoemd. Hij hecht aan het heiligbeen en gaat dan naar de kop van het heupbeen aan de achterzijde. Door de bil loopt ook een grote zenuw, de nervus ischiadicus en loopt net onder deze spier door. Bij een kleine groep mensen loopt hij dóór de piriformis heen.

De piriformis zorgt voor het naar buiten draaien van het been in gestrekte stand en voor opendraaien van het been in gebogen stand. De pijn of het piriformissyndroom ontstaat wanneer de piriformis de grote zenuw irriteerd. Vooral mensen die dansen, zoals balletdansers, hebben er vaak last van.

Door traplopen, zitten en kniebuigingen wordt de pijn vaak erger. De oorzaak kent twee theorieën, de eerste is door een verkeerde stand van het bekken. De tweede theorie is doordat de piriformis teveel is gespannen en verkort. De zenuw raakt dus bekneld.

De sportmasseur kan kijken waardoor de klacht ontstaat en door diepe massage de spierspanning opheffen. Is een massage niet toereikend, dan worden goede resultaten behaald met dry-needling.

Juist de sportmasseur kan iets betekenen. De sportmasseur wordt niet alleen getraind in massagetechnieken, maar ook in lichamelijke inspectie, het testen van functies en het adviseren in doen van oefeningen of andere passende oplossingen om herhaling te voorkomen.

De sportmasseur kijkt veel gerichter en technischer naar een klacht en heeft kennis van het bewegingsapparaat.

Er is geen enkel lichaam hetzelfde en de sportmasseur kan niet zeggen dat dezelfde klacht bij andere mensen ook dezelfde oorzaak heeft. De sportmasseur wil dus zoveel mogelijk informatie hebben over iemand. Zoals burgelijke staat, leeftijd, sport, hobby’s, werk, oude blessures of operaties, medicijngebruik, roken, alchoholconsumptie, etc. Er zijn verschillende factoren, waardoor iemand een bepaalde klacht kan ontwikkelen of heeft.

De sportmasseur kan op deze manier een behandelplan opstellen en een adviserende en preventieve rol vervullen.

“You were born an Original, don’t die a copy. “
Anonymous • Quote of the month
“You are entirely up to you”
Anonymous • Quote of the month